W czwartym kwartale roku finansowego 2024 (w lipcu, sierpniu i wrześniu bieżącego roku) Siemens Mobility osiągnął bardzo dobre wyniki finansowe. Wartość zdobytych w tym czasie zamówień wzrosła niemal o połowę – informuje koncern. Dalszy rozwój tej gałęzi koncernu Siemens mają umożliwić – między innymi – planowane inwestycje w rozwój sztucznej inteligencji.
W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku wartość zamówień otrzymanych przez cały koncern Siemensa w omawianym kwartale wzrosła o 10%, a przychody – o 2%. Wartość zamówień w całym roku wyniosła 22,9 mld euro, a przychodów – 20,8 mld. Udział procentowy działu Siemens Mobility (zajmującego się produkcją na rzecz kolei i transportu miejskiego) jest znaczący (4,6 mld euro zamówień, 3,29 mld euro przychodów). Wzrost rok do roku był tu zdecydowanie największy ze wszystkich działów: zamówienia wzrosły aż o 46%, przychody – o 14%, a zysk – o 29%.
Skąd tak nagły wzrost wartości zamówień? Jak informuje Siemens, na okres od lipca do września przypadło zawarcie wielu dużych kontraktów zarówno taborowych, jak i infrastrukturalnych. Do tych pierwszych należą otrzymane w USA zlecenia na utrzymanie zespołów trakcyjnych oraz lokomotyw. Ich łączna wartość wyniosła ok. 800 mln euro. O połowę mniejsze były kontrakty zdobyte w Niemczech, związane z modernizacją infrastruktury kolejowej. Zauważalny był też wzrost dochodów z kontraktów taborowych. W ostatnim roku pisaliśmy o takich kontraktach Siemensa, jak ten na
20 lokomotyw Vectron dla SBB Cargo czy
70 pojazdów z tej samej serii dla Alpha Trains.
– W kolejnym udanym roku podatkowym osiągnęliśmy rekordowy zysk i zdecydowanie realizowaliśmy naszą strategię. Skorzystaliśmy w szczególności na utrzymującym się silnym popycie na pojazdy elektryczne oraz na nasze rozwiązania informatyczne. Sytuacja w naszym dziale automatyki pozostaje jednak wymagająca – scharakteryzował położenie prezes Siemens AG Roland Busch.
Począwszy od roku podatkowego 2025 (rozpoczął się on 1 października 2024 r.) wytwarzanie wartości dodanej ma wejść w koncernie na nowy poziom. – Będziemy nadal inwestować zarówno w badania i rozwój, jak i w fuzje oraz przejęcia, by zapewnić jeszcze szybszy wzrost w oparciu o naszą siłę technologiczną i zacieśnianie współpracy między branżami – dodał. Koncern planuje – między innymi – przejęcie amerykańskiej firmy Altair Engineering. Krok ten ma wzmocnić pozycję Siemensa w sektorze oprogramowania przemysłowego i sztucznej inteligencji. Technologie związane z tą ostatnią mają znaleźć szerokie zastosowanie między innymi właśnie
w ofercie Siemensa dla transportu kolejowego.
Zarząd zamierza połączyć inwestowanie dużych środków w nowe technologie z generowaniem wysokiego zwrotu dla właścicieli. – Nasi udziałowcy skorzystają na proponowanym przez nas zwiększeniu dywidendy o 2,9% – zapowiedział wiceprezes ds. finansowych Ralf P. Thomas.
Przewidywania na kolejny rok są obarczone dozą niepewności: otoczenie geopolityczne jest niepewne, a wojny handlowe mogą przybrać na sile. Wzrost makroekonomiczny będzie – jak przyjmuje Siemens – raczej umiarkowany. Dział Mobility dzięki dalszemu wzrostowi zainteresowania transportem szynowym ma jednak w roku podatkowym 2025 zwiększyć dochody o 8-10%. Mniej więcej w takim samym przedziale ma też wzrosnąć marża zysku. Dla całej grupy prognozy są skromniejsze (wzrost dochodów od 3 do 7%). W prognozach nie uwzględniono możliwego wpływu czynników prawnych i regulacyjnych.
Siemens Mobility patrzy więc w najbliższą przyszłość raczej z optymizmem. Świadczą o tym zapowiadane inwestycje w bazę produkcyjną – między innymi –
w Hiszpanii. Producent zamierza też wybudować fabrykę taboru dużych prędkości
w amerykańskim stanie Nowy Jork. Koncern wiąże też duże nadzieje z budową
systemu kolei dużych prędkości w Polsce.